Vissza
Referenciák és projektek

Új tárgyaló a Mályi kirendeltségen!

 A Mályi kirendeltség tárgyalójának tervezéséről beszélgettünk Harsányi Bianka lakberendezővel bővebben.

Melyek voltak a főbb szempontok, amikor a színeket választottad a tárgyalóba? 

(trendek, hangulat, fényviszonyok)

 

 
A színválasztásnál elsődleges szempont volt a termek funkciója, a fényviszonyok és az időtállóság. Mivel az előadóterem hosszúkás kialakítású, és csak a hátsó végén található két ablak, a természetes fény mennyisége korlátozott. Emiatt fontos volt, hogy elkerüljem a túl sötét színeket, amelyek komorrá tehették volna a helyiségeket. A tárgyaló valamivel jobb helyzetben volt fényviszonyok tekintetében, de itt is az volt a cél, hogy egy kellemes, nyugodt atmoszférát teremtsek.
 
A megbízó kifejezetten ragaszkodott ahhoz, hogy a fa természetes szépsége – az erezet, a textúra és az anyag valódisága – hangsúlyosan érvényesüljön. Ennek megfelelően az első tervezési fázisban nem is konkrét színekben gondolkodtam, hanem inkább a fa erezetét részletesen bemutató dekorlemezek különböző árnyalataiban és fajtáiban. A meleg tónusú anyagok mellett döntöttem. A cél az volt, hogy a helyiségek, bár munkára és előadásokra szolgálnak, ne legyenek ridegek vagy túl sterilek, hanem inkább kiegyensúlyozott és harmonikus érzetet keltsenek. Ugyanakkor arra is figyeltem, hogy ne legyenek vizuálisan túltelítettek: habár az előadóterem és a tárgyalóterem központi falai dinamikus faberakást kaptak, ezt ellensúlyoztam azzal, hogy a választott anyag színei nem lettek harsányak vagy kirívóak.
A tér vizuális egyensúlyának megteremtése érdekében szükség volt egy kontrasztos elemre, amely megtöri a fa egyhangúságát. Ezért esett a választásom a Kaindl sötétzöld dekoritlemezére, amely nemcsak ellensúlyozza a faberakás monotonitását, hanem mélységet és eleganciát is ad a térnek.
 
A fekete egyáltalán nem volt opció, mivel túl sötétnek és komornak éreztem volna az előadóterem adottságai miatt. A sötétzöld azonban egyfajta eleganciát és mélységet adott anélkül, hogy elnehezítette volna a helyiséget. Mivel a harsány és domináns színek elvonnák a figyelmet egy adott előadásról, tudatosan kerültem azokat – a cél az volt, hogy a tér háttérbe tudjon húzódni, amikor elkezdődik a munka.
 
Fontos szempont volt az is, hogy az enteriőr illeszkedjen a JAF Holz arculatához, ugyanakkor ne egy egyszerű másolata legyen annak. Arra törekedtem, hogy az összkép harmonizáljon a cég vizuális megjelenésével, miközben egyedi és karakteres maradjon.
 
Mindezt tovább erősítette az élő növények használata a helyiségekben, amelyek még inkább hozzájárulnak a természetközeli hangulathoz. A növények frissességet és életteliséget hoznak a térbe, segítik a levegő tisztulását, és vizuálisan is oldják a feszes vonalvezetésű belsőépítészeti elemeket. Így, a faanyagokkal és a zöld színnel együtt a növények is azt a nyugodt, harmonikus atmoszférát erősítik, amit eredetileg is megcéloztam.
 
Emellett a látványterveken szereplő képeket szintén tudatosan választottam meg. Ezek mind a fa életútjának egy-egy szakaszát mutatják be – például famegmunkálást, lombkoronát, vagy egy egész erdő képét. Ezáltal nemcsak esztétikai, hanem koncepcionális szinten is kapcsolódik a tér kialakítása a természethez és a faiparhoz.
Összességében
a szín- és anyagválasztás során a természetesség, az időtállóság, a nyugodt, inspiráló környezet, az arculathoz való igazodás és az élő növények tudatos alkalmazása voltak a legfőbb szempontok.

Ha tárgyalót vagy előadótermet tervezel, melyek a fő szempontok?

 
A legfontosabb szempont mindig a megrendelő igényeihez való igazodás. Ennél a projektnél két fő elvárás volt: a mobilitás és a visszhang csökkentése.
 
A koncepciónak rugalmasnak kellett lennie, hogy különböző események esetén különböző elrendezéseket lehessen kialakítani:
  • Előadásokhoz és prezentációkhoz, ahol a vetítővászon és az előadó kapja a figyelmet.
  • Képzésekhez, ahol a résztvevők asztaloknál dolgozhatnak.
  • Csoportmunkához, amelyet a 4-6 személyes, könnyen mozgatható asztalok is segítenek.
 
A visszhang megszüntetése az első megoldandó feladatok között merült fel, mert az üres tér ilyen szempontból zajos volt. Szerencsére a már meglévő, szövettel borított, párnázott székek segítettek ezen, de a legnagyobb változást az hozta, hogy a beépítés után a helyiségeink „megteltek”, és a különböző anyagok természetesen elnyelték a hangokat.

Mit tanácsolsz azoknak, akik szeretnének ilyen helyiséget építeni, átalakítani?

 
Alapvetően a helyiség funkciója határozza meg az összes további tervezési döntést, ezért első lépésként ezt kell meghatározni. Emellett figyelembe kell venni a már meglévő eszközöket, mint jelen esetben is a székeket és a projektort, amelyekkel az adott tervezés során számolnom kellett.

A világítás szakszerű kialakítása kulcsfontosságú: a tér nem lehet túl sötét, ugyanakkor a túl világos tér is problémákat okozhat, különösen, ha magas fényű felületek vannak jelen, amelyek visszaverhetik a fényt és zavaró hatást kelthetnek. Az olyan lámpák, amelyek dimmelhetők, illetve a színhőmérsékletük állítható, nagyszerű lehetőséget biztosítanak ezen problémák kiküszöbölésére, mivel lehetővé teszik a világítás finomhangolását. Emellett a modern világítási rendszerek RGB színekkel és előre programozható világítási képekkel is rendelkeznek, amelyek segítenek a tér hangulatának és funkcionalitásának tökéletes kialakításában.
 
Az ergonomikus tervezés és a közlekedési útvonalak pontos meghatározása alapvetően befolyásolják a tér használhatóságát. Az ergonómiai tervezés elsősorban a funkcionalitást és a kényelmet szolgálja, hogy a helyiség minden apró része kényelmesen és a egyszerűen legyen használható. A közlekedési útvonalak kiemelt figyelmet igényelnek, főleg középületek esetében, ahol a biztonság is kulcsfontosságú. Sokan hajlamosak arra, hogy a tér dizájnjára és kinézetére helyezzék a hangsúlyt, miközben az ergonomikus szempontokat és a közlekedési útvonalakat figyelmen kívül hagyják. Úgy gondolják, hogy a külsőségek elegendőek ahhoz, hogy egy tér impozáns legyen. Azonban, amikor a közlekedési útvonalakat és az ergonómiát nem veszik figyelembe, a legszebb tér is elveszíti komfortját. Ilyenkor a túl nagy vagy nem odaillő használati tárgyak nemcsak, hogy rontják a tér élvezhetőségét, hanem zűrzavart is okozhatnak. Az ilyen megközelítés gyakran olyan helyiségeket eredményez, amelyek a következőképpen definiálhatók: „nagyot akartunk, de túlzásba estünk.” A tervezésnél mindig kiemelt figyelmet kell fordítani a használhatóságra és az ergonómiára. Ezek alapvető szempontok, és amíg pontos meghatározásuk nem történik meg, addig az esztétikai elemek kidolgozása háttérbe kell, hogy szoruljon.

Mennyire fókuszpont a megfelelő akusztika és miért egy ilyen helyiségben? 

(lecsengési idő, visszhang, elfárad az előadó és a néző is, ha rossz az akusztika, nem érthető a beszéd)
 
Az akusztika kiemelt szerepet játszik ezekben a terekben, hiszen a hangok viselkedése közvetlenül befolyásolja a beszélő és a hallgatóság komfortját. A hangrezgések visszaverődnek a tér kemény felületeiről, és ha ezek a visszaverődések túlzott mértékűek, visszhang keletkezik. Az emberi agy egy bizonyos szintig képes kiszűrni a visszhangot, de ha a lecsengési idő túl hosszú, a beszéd érthetetlenné válik.
 
Egy előadó- vagy tárgyalóteremben a tiszta, érthető beszéd alapvető fontosságú, hiszen a cél az információ akadálytalan átadása. Ha a tér akusztikailag nem megfelelő, a beszélő megértése nehézkessé válik, és a hallgatóság hamar elfárad, így nem tud megfelelően a beszélőre koncentrálni.. A felesleges hangvisszaverődések megterhelik az agyat, hiszen folyamatosan kompenzálnia kell a zajt, hogy értelmezni tudja az elhangzottakat. Ez a mentális terhelés az előadás végére jelentős fáradtságérzetet okozhat.
A beszélő számára a rossz akusztika szintén komoly kihívást jelent. Ha a beszéd nem elég érthető, ösztönösen kompenzál: hangosabban, lassabban, tagoltabban beszél, ami hosszú távon kimerítő. Ez nemcsak a beszélő teljesítményére van negatív hatással, hanem az előadás élményére is. A megfelelő akusztika tehát nem csupán a kommunikáció tisztaságát biztosítja, hanem a beszélő és a közönség közötti kapcsolatot is elősegíti.
 
Számos megoldás létezik a visszhang csökkentésére és az akusztikai komfort növelésére. Ilyenek például a hangszigetelő függönyök, speciális falpanelek, térelválasztók, kifejezetten erre a célra készült álmennyezetek, valamint a hangelnyelő tapéták. Emellett egy egyszerű szőnyeg is segíthet a tér akusztikájának javításában. A Jaf Holz tárgyalótermében az akusztikai problémák kezelésére az INOIS akusztikus panelek beépítését választottam. Ennek köszönhetően a tárgyalóterem korábban zavaró visszhangja megszűnt, és a tér akusztikai komfortja jelentősen javult. Az egykori visszhangzó terem most már valóban ideális környezetet biztosít a benne dolgozók számára.

További híreink